Den moderne forbruger

Den moderne forbruger: fra nøjsomhed til “first world problems” på hundrede år.

Forbrugets historie

“Den kan fås i alle regnbuens farver, så længe den er sort”. Sådan sagde Henry Ford, når folk spurgte om mulighederne for at få lakeret deres Ford T.

Senere begyndte folk at købe dyrt design, der skulle vise, de stod lidt højere på den sociale rangstige end naboen, og i dag ofrer man formuer på at blive  ejer af et produkt, der (næsten, men også kun næsten) får en sitrende følelse af lykke til at sprede sig i hele kroppen.

Hvad er det for en historie, vi som samfund har tilbagelagt fra dengang, vinderen af konkurrencen om forbrugerens penge var den, der kunne fremstille det bedste og billigste produkt og frem til nu, hvor det nærmest er en identitet, man køber?

Og ikke mindre interessant: hvordan er vi som mennesker anderledes end vores ikke så fjerne forfædre?

Sagen er jo den besynderlige, at selvom den enerådige producent havde bestemt bilens farve, var de lykkelige, når den kunne køre. Mens vores sjæle martres ved tanken om, at der snart kommer en ny version af vores yndlingsgadget – og hvad der ellers findes af first world problems.

 

  • Hvis du gerne vil i kontakt med mig personligt, er det hurtigeste hvis du benytter denne kontaktformular, som sender din besked direkte til min personlige e-mailadresse. Mvh. Henrik.